..::WIRAŻ-BUS SWARZĘDZ::..
..::HISTORIA::..
Historia komunikacji w Swarzędzu zaczęła się w 1960 roku kiedy uruchomiono linię 84 z ulicy Wierzbowej do swarzędzkiego rynku. W 1972 przekształcono linię 84 na 104. W 1974 uruchomiono linię 112 kursującą przez Kobylnicę do swarzędzkiego rynku. W 1983 linię 104 wydłużono do osiedla Kościuszkowców. W tym samym roku uruchomiono linię 123 z wyruszającą z ronda Rataje przez Swarzędz i Garby, a kończącą swój kurs na pętli w Tulcach (od 1986 część kursów tej linii wyglądała następująco: Swarzędz Rynek - Kobylnica - Wierzonka - Tuczno). W 1988 część kursów linii 112 skierowano do Uzarzewa. W 1991 MPK Poznań zrezygnowało z obsługi większości linii podmiejskich. W tym też roku komunikację w Swarzędzu przejęła firma Wiraż-Bus z siedzibą w Garbach. Pierwsze uruchomione linie to: S1 (za linię 104), S2 (za linię 112), S3 (za linię 123 - kursy do Tuczna) oraz linię S4 (także z linii 123 - kursy z Poznania do Tulec). W 1992 roku w związku z rozwojem nowych osiedli na Nowej Wsi uruchomiono linię S5 (początkowo kursowała z Poznania przez pl. Nizłomnych do Nowej Wsi) W 1995 roku skrócono linię S5 (kursy zaczynała na placu Niezłomnych i jechała tylko do osiedla Raczyńskiego). W 1995 roku skrócono linię S3 - od tej pory linia ta dociera tylko do Karłowic. W 1997 wydłużono linię S5 do Poznania, a linia S4 wyruszała z placu Niezłomnych (zlikwidowano kursy do Poznania). W 1998 roku uruchomiono linię S6 z Pl. Niezłomnych do Łowęcina, którą w 1999 roku wydłużono do Paczkowa, a w 2000 roku do Sokolnik (przewozy szkolne). W 1999 roku z linii S5 wydzielono linię S7, którą skierowano z Dw. Śródka do ETC a w 2000 roku do os. Kościuszkowców. Od 2001 komunikacja w Swarzędzu spełnia też rolę tzw. "gimbusów" (przejazdy dla uczniów na określonych kursach są darmowe). W 1997 zaczęła się systematyczna wymiana taboru autobusowego (pierwszy pojawił się Volvo B10Ma). W dalszych latach pojawiło się więcej nowych autobusów (obecnie jest ich 13) zastępując stare Ikarusy 160 i 280 orza Jelcze PR-110. Od września 2002 roku zaczęły kursować dwa nowe autobusy Volvo 7000. Firma Wiraż-Bus od tego roku (15 marzec) dysponuje systemem kontroli nad autobusami (GPS), który ma na celu usprawnienie funkcjonowania komunikacji. Od 1 lipca 2002 niektóre kursy linii S1 w soboty i niedziele przebiegają trasą linii S7 (autobus zmienia numer linii na S7), natomiast linia S7 zaczęła kursować w soboty i niedziele. Od 1 września 2003 zmianie uległy trasy linii S4, S5 i S7. Linia S4 zaczęła kursować koło swarzędzkiej pływalni, a niektóre kursy kończy już na os. Raczyńskiego. Linia S5 w dni robocze kursuje tylko do os. Raczyńskiego. Linia S7 w dni robocze ze Śródki jedzie ulicą Majakowskiego, Piwną, Szumana i kończy kurs na os. Raczyńskiego. Od października 2003 zaczął kursować Solaris Urbino 18. Od 13-go października linia S7 przestała kursować ulicą Majakowskiego i Szumana (kursuje ul. Warszawską, ul. Poznańską, ul. Polną, Wrzesińską i kończy kurs przy ETC). W lisopadzie 2003 Wiraż-Bus zakupił dwa używane Neoplany N4011 (z 1997 roku), kursujące wcześniej w Monachium. 1 grudnia zlikwidowano kursy linii S4 przez ul. Grudzińskiego, a linie S5 i S7 powróciły na swoje stałe trasy. Część kursów linii S3 wydłużono do pętli Uzarzewo Centrum. 1 lipca 2004 uruchomino kursy linii S7 do fabryki VW w Jasiniu. Na przełomie września i października 2004 uruchomiono nową pętle w Jasiniu VW (usytuowana jest przy blokach w Jasiniu)
GALERIA AUTOBUSÓW
TRASY AUTOBUSÓW
MAPA OBOWIĄZUJĄCA DO 31.08.2003
MAPA OBOWIĄZUJĄCA OD 1.09.2003 DO 13.10.2003
ROZKŁAD JAZDY
(www.wiraz-bus.com.pl)
WYKAZ TABORU WIRAŻ-BUS SWARZĘDZ